Updates installeren in PDM Server netwerk omgeving

Gemaakt door Peter Stuurman, Gewijzigd op Di, 30 Jan, 2024 om 4:50 PM op Peter Stuurman

Bij klanten die een gezamenlijke TopSolid omgeving hebben zal normaliter de server waar de PDM Server applicatie is geïnstalleerd leidend zijn voor de TopSolid Update van een of meerdere TopSolid versies.


Aanbeveling installeren updates


Alleen Updaten als wij als TopSolid Nederland hebben aangegeven dat het nuttig is om Updates te installeren onderstaand uitvoeren. Meestal is dit naar aanleiding van problemen of aangeven van TopSolid SAS dat klant issue vanaf een bepaalde Update is opgelost.

 

Instellingen op PDM Server


Op de server bevelen we aan dat daarvoor de TopSolid'Update applicatie ingesteld wordt in server mode.

Deze 'Update mode' setting maken, kan gedaan worden vanuit de Options als  TopSolid'Udate gestart wordt vanuit Windows startmenu:

Start TopSolid'Update:

- naar Options om 'Update mode' in te stellen:

- Update mode>Server mode

- Server folder zetten (dit moet een gedeelde netwerk map zijn (Read only) 

- versies waarvan updates gedownload moeten worden aanvinken 

In Server mode zal van alle modules de Updates gedownload worden. Dit kan afhankelijk van internet verbinding een tijd duren (>5GB download). Vanuit de Hidden icons kan verloop van downloads gevolgd worden.


Na het downloaden zal er normaliter melding komen dat applicatie PDM Server (of meerdere applicaties als die zijn geïnstalleerd) op de server geüpgraded kan worden:

Let op niet installeren tijdens gebruik


Install now zal direct proberen te installeren ook als er gebruikers op de PDM Server zijn ingelogd. Deze zullen hun werk wat ze nog niet gesaved hebben niet meer kunnen opslaan.


Check dus voor installeren van PDM Server of iedereen uit TopSolid PDM Server connectie is


Dit is eenvoudigste te checken door vanuit TopSolid PDM Server Administration tool>RM>Manage te Stoppen


Werkvolgorde:

- Start TopSolid.Pdm.ServerServiceAdmin tool, 

-deze verschijnt na starten in Hidden Icons, als deze Windows Service al gestart is dan zie je een groen gestart teken


-RM>Manage

-Stop drukken

-er wordt dan gecheckt of er gebruikers ingelogd zijn

-zorg dat deze gebruiker(s) uitloggen, druk niet op het groene vinkje, daarmee gaat u akkoord dat sessie van die gebruiker(s) gestopt wordt. U zult hiervoor gewaarschuwd worden



-Na de Stop van PDM Server zal het scherm er zo uitzien

Het icoontje van  het Service Admin Tooltje  in de Hidden icons is nu ook rood geworden, wat dan ook betekend dat de Windows service gestopt is.


- tevens dient u het Service Admin Tooltje af te sluiten met RM>Exit, omdat TopSolid'Update hierdoor anders niet zal kunnen starten

- Nu kan met een gerust hart de PDM Server Update worden geïnstalleerd 



Instellingen op TopSolid clients



Op de clients kan TopSolid'Update ook vanuit Windows Startmenu worden gestart:


Default zal TopSolid'Update bij starten van de TopSolid client applicatie door het vinkje 'Check for updates at TopSolid startup'

Client mode is aanbevolen als 'Update mode'. Dit  om te zorgen dat Server en clients allen dezelfde Update gebruiken. Dit voorkomt problemen. Als de Update versie op Server en client niet overeen komen zal daar een waarschuwing bij opstarten van de Client.


Werkwijze:

- instellen Update mode>Client mode

- Server folder UNC pad invullen (makkelijkst te kopiëren vanuit windows explorer)

- welke versie wil je updaten 




Installeren nu of later:

Informatie wat er aangepast/opgelost is in de Patch die je Download kan je al zien voor je hem Download door op de Notes die bij de hoofdmodules staan te klikken en deze te bekijken (PFD file):


bv gedeelte van de Update Notes voor Cam voor deze patch notes:


  

Hopelijk is deze handleiding voldoende om zelf TopSolid Updates te installeren in een gezamenlijke omgeving.

Zo niet neem dan contact met ons op

 

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren